Otázky v kategórii: Daň z príjmov

počet otázok v kategórii: 1332



Zoznam otázok

zoradiť výsledky podľa:

Predĺžená splatnosť a uplatnenie § 53b zákona o DPH, uplatnenie § 17 osd. (27) zákona o dani z príjmov a predĺžená splatnosť.

ID4925 | | Ing. Marián Drozd

Spoločnosť mesačný platiteľ DPH v zdaňovacom období roka 2023 evidoval záväzky po splatnosti pri ktorých uplynulo 100 dní odo dňa splatnosti záväzku. V príslušných zdaňovacích obdobiach uplatnil § 53b ods. 1 písm. a) a vrátil odpočítanú DPH daňovému úradu. S cieľom zmierlivého vyriešenia nárokov veriteľa uzatvoril dlžník písomne s veriteľom uznanie záväzku a dohodu o jeho zaplatení podľa § 323 Obchodného zákonníka. V dohode sú uvedené nasledovné body: bod 5. Touto Dohodou Dlžník v plnom rozsahu uznáva Dlh čo do dôvodu a výšky a týmto ho výslovne potvrdzuje, a to ku dňu podpisu tejto Dohody, a zaväzuje sa ho uhradiť Veriteľov spôsobom uvedeným v bodoch 6. a 7 bo 6. Zmluvné strany sa dohodli, že Dlh v celej výške bude uhrádzaný Dlžníkom Veriteľovi na bankový účet Veriteľa a to v splátkach vždy k danému dňu v mesiaci podľa nasledovného splátkového kalendára, navrhnutého Dlžníkom a akceptovaného Veriteľom. bod. 7 Každá jednotlivá Splátka sa považuje za uhradenú Dlžníkom Veriteľovi momentom riadneho a včasného (v súlade s uvedeným splátkovým kalendárom) pripísania sumy zodpovedajúcej plnej výške jednotlivej splátky na Účet veriteľa. Dlh sa považuje za uhradený Veriteľovi a splnený momentom, kedy celková suma Dlžníkom včas a riadne uhradených Splátok veriteľovi bude predstavovať 89 585,36 EUR. Dlh 89 585,36 EUR tvoria záväzky po splatnosti 100 dní a viac a súčasne záväzky po splatnosti menej ako 100 dní, plnenia z ktorých bola DPH odpočítaná. Podľa splátkového kalendára a splatnosti jednotlivých splátok je uzavretím tejto dohody celý dlh v lehote splatnosti. Môže v tomto prípade na základe uzavretej dohody dlžník považovať všetky záväzky, ktoré tvoria dlh 89 585,36 EUR za záväzky v lehote splatnosti a nárokovať si vrátenie DPH, ktorú v jednotlivých zdaňovacích odviedol dlžník daňovému úradu podľa § 53b zákona o DPH pred uzatvorením dohody? Môže dlžník z dlhu 89 585,36 EUR tvoriť pripočítateľné položky a upravovať základ dane k dani z príjmov podľa § 19 ods. 27 na základe splatnosti jednotlivých splátok splátkového kalendára?

Dobropis za spôsobenú škodu

ID4861 | | Ing. Ondrej Baláž

Prosím o vyjadrenie k nasledovnej situácii: Spoločnosť sa zaoberá potlačou textilu. Zákazník jej dodal 6 ks tričiek, ktoré mala potlačiť podľa požiadaviek zákazníka. Pri potlači však došlo k znehodnoteniu tričiek, dodávateľ svoju chybu uznal. Službu potlače zákazníkovi nefakturoval. Následne však zákazník požaduje od dodávateľa náhradu za 6 ks tričiek, ktoré boli znehodnotené (zákazník žiada uhradiť nákupnú cenu tričiek). Ako má v tomto prípade dodávateľ postupovať? - Vystaviť dobropis (tričká neboli fakturované, takže nemáme ho vystaviť k akej faktúre)? - účtovať cez interný doklad len na základe reklamácie? Použiť účtovný zápis 548/325? Je to daňovo uznaný výdaj firmy? - je uvedený prípad predmetom DPH?

Účtovanie spotového obchodu

ID4891 | | Ing. Beata Moravcová

Potrebujem zaúčtovať spotový obchod od AKCENTA CZ. 1. Účtovný prípad - bankový výpis: MD315/DAL221 2. Účtovný prípad - doklad o vykonaní spotového obchodu: MD321/D315 Základné údaje o firme, ktorá vykonáva takýto spotový obchod: slovenská firma: SRO, platca DPH, vedie podvojné účtovníctvo Mňa zaujíma toto: 1. Dňa 22.06.2023 mi z bankového účtu vedeného v domácej mene: EUR - odíde suma (presuniem ju) vo výške: 4.464,96 eur t.j. na účet, ktorý mám zriadený v akcente cz. Akcenta CZ odo mňa akože tých 4.464,96 eur nakúpi a predá mi poľské zlote (PLN). Kurz mi ponúkne svoj - individuálny: 4,418 a ja tie nakúpené poľské zloté (PLN) v hodnote: 19.726,21 PLN použijem dňa 22.06.2023 na úhradu došlej zálohovej faktúry, ktorú zaevidujem do zálohových faktúr na účet 314 Účtovanie: prevod z účtu EUR na účet AKCENTA: MD315/D221 – účet 315 vediem aj v EUR aj v PLN a zaevidujem zálohovú faktúru do programu na účet 314 – kurz na zálohovej faktúre, ktorú uhrádzam dávam taký, aký mi poskytuje v ten deň (22.06.2023) AKCENTA: 4,418 – na základe dokladu o vykonaní spotového obchodu, čiže zálohovú faktúru zaevidujem ako: 19.726,21 PLN, kurz: 4,418 – 4.464,96 eur 2. Následne mi Akcenta CZ doručí v ten istý deň 22.06.2023 - doklad o vykonaní spotového obchodu, kde nakupujem poľské zloté 19.726,21 PLN kurzom: 4,418 a predávam eurá: 4.464,96 eur Účtovanie: MD314/D315 – oba účty vediem aj v EUR aj v PLN 3. Dňa 28.07.2023 mi dôjde tovar aj s ostrou vyúčtovacou došlou faktúrou od poľského dodávateľa platcu DPH v Poľsku na celkovú sumu: 19.726,21 PLN, čiže na toľko, koľko bola zaplatená predfaktúra. Faktúru účtujem na účty: 504/321, 343/343 pričom na DPH použijem kurz predchádzajúci dátumu vystavenia faktúry a na účtovný prípad (na celkovú sumu na faktúre: 19.726,21 PLN) použijem v zmysle zákona o účtovníctve §24 ods. 6 – kurz v čase poskytnutia preddavku, v mojom prípade kurz ponúknutý AKCENTIOU: 4,418 a interným dokladom urobím zápočet: 321/314. Z titulu zaplatenia preddavku mi nevznikne na faktúre žiadny kurzový rozdiel. Je takého účtovanie správne, alebo je potrebné na došlú faktúru 321 – použiť kurz rovnaký ako používam na DPH a pri zápočte s AKCENTOU 321/314 mi potom má vzniknúť kurzový rozdiel? A je celkový postup účtovania spotového obchodu v poriadku? Vďaka.

Zaradenie majetku

ID4917 | | Ing. Marián Drozd

V rámci projektu EÚ sme dostali financie na výstavbu penziónu s wellnesom. V projekte máme presne zadefinované, že sauna, vírivka, ochladzovacia nádrž a ratanový nábytok máme zaradiť spolu na účet 022 - samostatné hnuteľné veci. To znemená, že nemôžeme zaradiť zvlášť saunu ako technické zhodnotenie budovy, vírivku zvlášt a atď. Ako by teda bolo správne zaradiť do odpisovej skupiny tento majetok: 1/ zaradiť ho do odpisovej skupiny 6 , ako stavbu alebo 2/ do odpisovej skupiny 2 ako ostatné stroje a zariadenia? 

Pracovné cesty konateľa, spoločníka do Nemecka

ID4837 | | Ing. Marián Drozd

Slovenská spoločnosť pracuje na zákazkách v Nemecku, pre nemecké spoločnosti. Konateľ spoločnosti a spoločník v jednej osobe chodí väčšiu časť roka do Nemecka (kontrola, práca, podpisovanie kontraktov a pod.). Za tieto cesty si inkasuje cestovné náhrady. Cesty presahujú viac ako 183 dní. Má nárok na cestovné náhrady a sú daňovo uznané, ak väčšiu časť roka strávi konateľ spoločnosti a spoločník v zahraničí (Nemecku)? Vzniká slovenskej spoločnosti stála prevádzkareň v Nemecku za týchto podmienok, resp. za akých podmienok jej vznikne?

Nepeňažné plnenie a oslobodenie od dane

ID4911 | | Ing. Zita Kajanovičová

Sme základná škola, rozpočtová organizácia.  Kúpili sme zamestnancom zo sociálneho  fondu vitamínové balíčky v hodnote 25 €, ktoré boli dohodnuté v pláne využitia SF. 

Môžem zamestnancom 25 € oslobodiť od dane ako nepeňažné plnenie (zamestnanecký benefit) zo sociálneho fondu a uplatniť tak možnosť nepeňažného plnenia poskytnuté zamestnancovi v úhrnnej sume najviac 500 €?

Zníženie základného imania

ID4915 | | Ing. Ondrej Baláž

S. r. o. chce teraz v decembri znížiť ZI. O túto sumu chce ponížiť pohľadávku voči spoločníkovi. Na základe rozhodnutia valného zhrom. o znížení by sme zaúčtovali 419/365, následne 411/419 a 365/355. Môžme toto vyrovnanie zaúčtovať na základe rozhodnutia Valného zhromaždenia a odviesť hneď 7 % zrážk. daň alebo musíme čakať, až kým bude zapísané v Obchodnom registri?

S.r.o. a uplatnenie daňových nákladov na kanceláriu

ID4907 | | Ing. Marián Drozd

Slovenská s. r. o. má sídlo v rodinnom dome, kde má trvalý pobyt spoločník a konateľ tejto s. r. o. Sídlo je riadne označené a jednu izbu v rodinnom dome využíva konateľ ako kanceláriu. Tento označený kancelársky priestor však nie je zahrnutý v obchodnom majetku spoločnosti. Je možné, aby s. r. o. uplatnila zariadenie takejto kancelárie do daňových nákladov len na základe toho, že má v tomto dome sídlo a kanceláriu má označenú? Alebo je nutné, aby bol tento priestor zaradený do obchodného majetku a až vtedy je možné uplatňovať v s. r. o. náklady na takýto kancelársky priestor?

Účtovanie tovaru a služieb na prelome rokov

ID4889 | | Ing. Ondrej Baláž

Slovenská firma SRO, platca DPH, účtujúca v PÚ, do roku 2022 mikro ÚJ, v roku 2023 sa stane malou UJ, predáva okná, dvere a garážové brány. Mám problém s účtovaním na prelome rokov. Firma žiada pri podpísaní objednávky zálohu od svojich zákazníkov vo výške 50% alebo 100%. Firma vystaví na každú zálohu predfaktúru a po pripísaní platby na účet vyhotoví faktúru k prijatej platbe. Tieto zálohy sa evidujú na účte: 324. Momentálne sú na účte 324 zálohy vo výške cca. 200.000 eur. Ostrá faktúra sa vyhotoví odberateľovi pri skutočnom dodaní tovaru alebo služby: 311/604,602,343 (niektorí si objednajú aj montáž), pri ktorej vysporiadame aj zálohu - 324/311 Tieto zálohy použije na platby poľskému zahraničnému dodávateľovi, ktorý tiež vyhotovuje predfaktúry na jednotlivé dodávky. Ostrá faktúra od dodávateľa je vyhotovená dňom, kedy nám dodávateľ tovar dovezie na Slovensko. Dodanie tovaru účtujeme spôsobom B na účet 504/321 a DPH 343/343 a na konci roka robíme fyzickú inventúru a to, čo máme reálne na sklade zaúčtujeme na účty: 132/504. A tu by som potrebovala poradiť: Tovar v hodnote cca. 100.000 eur máme už reálne na sklade, máme k nemu došlé faktúry a nákladné listy (CMR) a je zaúčtovaný na účtoch 504/321, 343/343, 321/314, ale problém je v tom, že tento tovar už nestihneme dodať zákazníkom v roku 2023. Niektorý tovar je aj s montážou a tiež sa nestihne ani dodať a ani namontovať v roku 2023 a ja by som potrebovala vedieť, ako účtovať výnosy v uvedených prípadoch. Či v roku 2023 alebo 2024? 1. Tovar sa nestihne dodať zákazníkom do konca roka 2023 aj keď ho už reálne máme na sklade. Ako to zaúčtujem? Urobím fyzickú inventúru a ostane mi na sklade 132/504 – 100.000 eur? 1.1. A prijaté zálohy od odberateľov ostanú v roku 2023 na účte 324 a výnos budem účtovať až keď tovar reálne dodám zákazníkom t.j. v roku 2024: 311/604 ? 2. Čo v prípade ak si tovar objednali aj s montážou? Tovar je na sklade ale do konca roka 2023 ho firma nestihne dodať a namontovať. My účtujeme montáž a tovar osobitne. Okná účtujeme 311/604,343 a montáž účtujeme 311/602,343 (ak si ju niektorí objednajú). Čo urobiť na konci roka? Máme ten tovar, ktorý je aj s montážou presunúť v roku 2023 z účtu 504 na účet 501 (vyčísliť to ako jednotlivé zákazky metódou nulového zisku) a v roku 2023 účtovať výnosy zo zákazky 316/606? 2.1 Alebo tovar v roku 2023 ostane na sklade (132/504) a dodanie tovaru vrátane montáže jednotlivým zákazníkom vyfakturujeme až keď tovar reálne dodáme a namontujeme t.j. v roku 2024: 311/602,604 a v roku 2023 budeme evidovať len zálohy na účte 324 ? 3. A čo zo zálohami, ktoré sme zaplatili zahraničnému dodávateľovi na základe predfaktúry, a na ktoré neboli ešte vystavené došlé faktúry, pretože tovar nám ešte reálne nedodali? 3.1 Evidujem tieto zálohy na konci roka na účte 314 a ak mi reálne dôjde tovar v roku 2024 budem účtovať na účet 504/321 a vysporiadam zálohu 321/314? Alebo sa robia nejaké úpravy v roku 2023 napr. cez účet 326 alebo 323?

Úhrada zo sociálneho fondu + zdaňovanie

ID4845 | | Ing. Eva Gášpárová

Riaditeľka ZŠ chce svojim zamestnancom kúpiť k Vianociam darčekové balíčky (kávu, čaj, med, atď). Je možné ich hradiť zo sociálneho fondu? Akou formou ich bude zdaňovať? Sú dva spôsoby:

  1. Príde faktúra od dodávateľa, a tú uhradí zo soc. fondu v celkovej sume. V tomto prípade musí každý balíček v hodnote napr. 30 € konkrétnemu zamestnancovi zdaniť vo výplate?
  2. Príde faktúra od dodávateľa, a tú uhradí z vlastných zdrojov v celkovej sume. V tomto prípade nemusí balíčky zdaňovať vo výplate zamestnanca?

Správne to chápeme?

Kedy je úhrada zo soc. fondu oslobodená od dane? A keď je oslobodená od dane, ako sa to rieši, kde sa to eviduje?